PROGNOZA PRZYCHODÓW
– zaplanuj zyski w swoim pierwszym biznesie
Zaplanuj zyski – PROGNOZA PRZYCHODÓW w swoim pierwszym biznesie pozwala zdobyć wiedzę o tym, czy Twój pomysł na biznes przyniesie zyski, może pomóc uniknąć niepotrzebnego ryzyka i przygotować solidny fundament pod przyszły rozwój firmy. W tym artykule przybliżymy, jak świadomie podejść do planowania biznesu, prognozowania przychodów oraz zarządzania firmą, aby zwiększyć szanse na sukces.
1. OD CZEGO ZACZĄĆ PLANOWANIE BIZNESU?
Planowanie biznesu to pierwszy krok do sukcesu.
Na tym etapie warto:
- Zdefiniować swój cel i misję: Określ, co chcesz osiągnąć i jakie wartości będą kierować Twoją firmą.
- Poznać rynek: Zbadaj, jakie produkty lub usługi są poszukiwane, kim są Twoi potencjalni klienci oraz jaka jest konkurencja.
- Sporządzić biznesplan: Dokument, który zawiera opis pomysłu, analizę rynku, strategię marketingową oraz plan finansowy. Biznesplan pozwala uporządkować myśli i zobaczyć pełen obraz przedsięwzięcia.
Dobrze przemyślany plan biznesowy pomoże nie tylko w lepszym zrozumieniu własnych celów, ale również w znalezieniu wsparcia finansowego lub partnerskiego.
2. JAK SIĘ DOWIEDZIEĆ, CZY POMYSŁ PRZYNIESIE ZYSKI?
OCENA CZY POMYSŁ NA BIZNES PRZYNIESIE ZYSKI,
to kluczowy element przygotowań do rozpoczęcia działalności. Oto kilka kroków, które warto podjąć:
- Przeprowadź badania rynkowe: Rozmawiaj z potencjalnymi klientami, analizuj trendy rynkowe i sprawdź, jak konkurencja radzi sobie na podobnym polu.
- Testuj swój pomysł: Możesz zacząć od stworzenia prototypu lub wersji próbnej usługi. Dzięki temu zdobędziesz opinie użytkowników i zidentyfikujesz ewentualne braki w ofercie. Obecnie możesz rozpocząć działanie od DZIAŁALNOŚCI NIEREJESTROWANEJ, która pozwoli legalnie prowadzić sprzedaż, bez konieczności rejestracji firmy oraz opłacania składek ZUS, więcej na ten temat w bezpłatnym ebooku tutaj.
- Analizuj koszty i potencjalne przychody: Sporządź listę wszystkich wydatków związanych z rozpoczęciem działalności – od zakupu sprzętu, przez wynajem lokalu, aż po koszty marketingu. Następnie oszacuj, ile możesz zarobić, sprzedając swoje produkty lub usługi.
Zbadaj próg rentowności BEP ( Break even point) przed założeniem firmy: ilość produktów, jaką musi sprzedać firma, aby pokryć wszystkie koszty stałe i zmienne. Liczony jest wg wzoru:
BEP ilościowy = Ks/(Cj-Kzj)
Gdzie:
Ks – całkowite koszty stałe: należy zsumować wszystkie koszty, które nie zależą od wielkości sprzedaży, czyli, które musisz ponieść nawet jeśli firma w ogóle by nie pracowała w danym miesiącu
Cj – cena jednostkowa: cena produktu jaką płaci klient za jeden produkt
Kzj – Koszt zmienny jednostkowy: koszt związany z wyprodukowaniem jednostkowego produktu lub wyświadczenia jednostkowej usługi.
Przykład: Sprzedaż odzieży:
Ks – całkowite koszty stałe |
Cj – cena jednostkowa: | Kzj – Koszt zmienny jednostkowy |
Księgowość – 250 zł Marketing – 300 zł Wynajem – 2000 zł |
Bluzka – 50zł | Cena bluzki – 30zł
Opakowanie – 1,5 zł |
BEP ilościowy = 2550 zł / (50 zł – 31,5 zł) = 138 szt.
ILOŚCIOWY PRÓG RENTOWNOŚCI wskazuje konkretną wartość sprzedaży w ilości 138 szt. miesięcznie:
– poniżej, której firma ponosi straty,
– w momencie sprzedaży 138 szt. produktu, „wychodzi na zero”, przychody=koszty
– powyżej, której firma odnotowuje zyski.
Takie podejście pozwala na obiektywną ocenę opłacalności przedsięwzięcia oraz na wprowadzenie niezbędnych korekt jeszcze przed uruchomieniem firmy.
3. PROGNOZA PRZYCHODÓW W SWOIM PIERWSZYM BIZNESIE – zaplanuj zyski
Prognoza przychodów to narzędzie, które pomaga przewidzieć, jakie zyski może przynieść Twoja firma.
Aby przygotować wiarygodną prognozę, warto:
- Zebrać dane historyczne (jeśli są dostępne): Jeśli już działałeś w podobnym sektorze lub masz informacje o sezonowości sprzedaży, wykorzystaj je do budowy prognozy.
- Określić źródła przychodów: Zastanów się, jakie kanały sprzedaży będziesz wykorzystywać – sprzedaż bezpośrednia, e-commerce, dystrybucja przez partnerów oraz ilu klientów musisz pozyskać.
- Stworzyć scenariusze: Przygotuj optymistyczny, pesymistyczny i realistyczny scenariusz. To pozwoli na lepsze przygotowanie się na różne sytuacje rynkowe.
- Uwzględnić czynniki zewnętrzne: Zmiany w gospodarce, trendy rynkowe czy nowe regulacje prawne mogą mieć wpływ na Twoje przychody.
Dane z szacunków umieść planie finansowym firmy. Przygotuj go w formie jak najdogodniejszej dla własnego biznesu. Regularne aktualizowanie prognozy przychodów pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie strategii działania w przypadku zmieniających się warunków.
Rozpoczęcie biznesu wiąże się z wieloma wyzwaniami, jednak odpowiednie przygotowanie i świadome planowanie mogą znacząco zwiększyć Twoje szanse na sukces. Pamiętaj, że kluczem do efektywnego zarządzania firmą jest nie tylko innowacyjny pomysł, ale przede wszystkim rzetelna analiza finansowa i ciągłe monitorowanie sytuacji na rynku. Dzięki temu będziesz mógł podejmować świadome decyzje i rozwijać swoją działalność z większą pewnością siebie.
Więcej informacji na temat prognozowania zysków znajdziesz
- na naszych warsztatach biznesowych „ŚWIADOMY START. Zaplanuj zyski i uniknij finansowych pułapek w pierwszym biznesie”, sprawdź szczegóły,
- jeśli chcesz obliczyć rentowność swojego pomysłu biznesowego i/lub stworzyć budżet na cały rok działania a wolisz pracę 1:1 zapraszam na konsultacje indywidualne.